Intervjuad av Handelskammaren Värmland

Scrolla

Jag hade den stora äran att få bli intervjuad av Handelskammaren Värmlands Anna-Karin Jeppsson.

”Värmland är ju sjukt kreativt!”

Många värmlänningar känner honom som den superkreativa killen, med keps, på Advant. Men det finns också en helt annan målgrupp som känner honom från Ginpodden och Instaview. Vi pratar om energiknippet Joacim Lundin – norrlänningen som flyttade till Värmland.

Han är teamleader på Advant, skriver copy och projektleder. Ibland blir han nästan lite starstruck på sina egna texter, men lika ofta är papperskorgen full. Oavsett är den bästa texten och kampanjen förhoppningsvis ännu inte skapad. Joacim är modig, engagerad och alltid med sikte på nya kunskaper och projekt.

”Jag ägnar väldigt mycket tid åt omvärldsbevakning och gillar att kunna nyttja ett kunskapsinnehav. Annars kommer det komma någon ung hungrig kiddo och vad fanken, man vill ju ge dom en match i alla fall.”

Joacim Lundin

Advant började som en produktionsbyrå, men är idag en framgångsrik helhetspartner för kommunikation och digitala lösningar. Joacim har jobbat där i sex år och är nu en av 40 medarbetare. Han började som projektledare och har nu personalansvar för teamen idé och koncept, rörligt och digital marknadsföring.

Från Övik till Värmland

Drömmen om den kreativa karriären började tidigt för Joacim. Han blev inspirerad av sin mamma som jobbade som journalist på en lokaltidning i Örnsköldsvik.

”Att få berätta historier har alltid varit kul. Redan när jag och min bror var små skapade vi påhittade intervjuserier. Vi kallade oss för Bandbolaget och spelade in talkshows där vi imiterade olika kända personer. Kassetterna kopierades upp och såldes för 5 spänn styck. Banden var förmodligen dyrare än vad vi fick in och så lade vi supermycket tid på det där.”

Att sälja kassettband verkar ju inte vara världens bästa affär. Men att plugga vidare inom ämnet och journalistiken kändes klokt.

”Jag kollade var jag kunde komma in, men det var rätt höga betyg som krävdes, så det var lite tufft för Lundin. Jag tänkte att jag lika gärna kunde bygga ihop min egen utbildning med olika kurser och då blev det Karlstad och statsvetenskap.”

Så han flyttade till Värmland, pluggade och började jobba på studentkåren som chefredaktör för studenttidningen Citrus. Givetvis.

”Redaktionen var jättebra, drivna och kreativa. Samtidigt lärde jag känna personer i PR- och reklambranschen och fick möjligheten att gästspela där.”

Joacim Lundin

Den kreativa resan tog ju inte slut precis.

Livet i Värmland lockar mer än en karriär i storstaden

Efter att ha träffat sitt livs kärlek bar flyttlasset av mot Göteborg och Joacim fick jobb på den tyska megajätten Media Markt.

”De skulle precis lansera i Sverige. Jag jobbade som teamleader och med att etablera nya varuhus runt om i landet. Det blev mycket marknadsföring, inköp, målgrupper och att räkna på marginaler. Väldigt, väldigt lärorikt.”

När familjen började växa lockade Karlstad eller Örnsköldsvik mer än en karriär i storstaden. Hans lifehack är att det går att ha roligt vart som helst egentligen, det handlar bara om inställningen till det man gör.

”Värmland är ju sjukt kreativt! Det finns jättemånga duktiga kreatörer i Värmland som skapar kommunikation i alla dess former. Det är min uppfattning i alla fall. Och det finns en hel drös häftiga företag också.”

En miljard hobbyprojekt

Sidoprojekten, som han ägnar mycket tid åt när familjen lagt sig, gör han för att hålla igång hjärnan. Han har säkert lagt 500 timmar bara på Ginpodden. Ett projekt som startade efter en ginprovning.

”Jag blev nyfiken på svenska gintillverkare och skrev en post på webben. Den fick massor med trafik och därefter eskalerade det totalt. Nu har jag gett ut 35 avsnitt och blev nyligen nominerad till Årets podd, Årets nykomling och Årets hobby/fritidspodd av Guldpodden.”

Joacim Lundin

I podden är det intervjuer som är grejen och Joacim går igång på att se ”vad som får folk att ticka”, och vilka budskap som passar olika målgrupper. Ämnet är ”otroligt nördigt och smalt”, men det är kanske just därför som så många väljer att lyssna. Och så är det ju kul att hjälpa svenska entreprenörer som vågar satsa.

”Det fina är att jag gör det helt på mina egna villkor och tackar nej till sponsring. Jag är bara mediet eller plattformen för att människorna bakom kopparpannorna ska få synas. Jag vill berätta deras historier. För att det är kul. Jag kände samma sak när jag skapade webbplatsen Instaview för fotografer och influencers.”

Att säga att Joacim har en miljard projekt är ingen överdrift. Istället för att bara kolla serier på Netflix ägnar han tiden åt fotografering, släktforskning, löpning, friluftsliv och att skriva på evighetsprojektet, den där boken som för tillfället är minst 10 påbörjade böcker.

Sia om framtiden

Det finns ingen genväg för att skapa datadriven marknadsföring och kommunikation. Enda vägen framåt är att sätta sig in i målgruppen och att skriva, skriva och skriva…

”När allt är datadrivet blir det ibland en krock mellan magkänsla och vi-ska-bara-A-och-B-testa-din-magkänsla. Det viktiga är egentligen resultatet och effekten för kunden, men den går oftast att uppnå på fler än ett sätt.”

Det är svårt att sia om framtidens kommunikation och medielandskap, men Joacim tycker att kommunikationen blivit lite mer utmanande på grund av alla nya ramar och regler. Å andra sidan tror han att det kan bli roligare då vi måste bli ännu mer kreativa för att komma runt och nå ut.

”Förhoppningsvis blir framtiden inte bara digital. Det är något visst med det fysiska och analoga som samlar människor och inte bara ettor och nollor.”

Joacim Lundin

Glasklart är ändå att vi kommer få se fler spännande projekt från Joacim i framtiden, att Värmland är ett skitbra alternativ att bo i och att det finns ett äventyr bakom varje hörn, även om man bara ska till ICA.

Text: Anna-Karin Jeppsson

Stötta mitt arbete!

Jag driver Ginpodden som ett hobbyprojekt och skriver alla artiklar helt ideellt. Gillar du vad jag gör får du gärna stötta mitt arbete med en gåva så att jag kan pröjsa för domäner och webbhotell. Oavsett, tack för att du läser och lyssnar. Du stöttar enklast via Swish eller PayPal.

TACK ❤️