Hur mår svensk gin efter första halvåret 2023?

Scrolla

När de stora internationella varumärkena marknadsfört sig stort inför sommaren är det lätt att få bilden av att svensk gin inte riktigt levererar. Har intresset och den svenska explosionen lagt sig? När världen öppnat upp igen och ekonomin tajtar till sig, satsar vi fortfarande på våra svenska hantverk? Kan det vara så att postpandemin till sist hunnit ikapp destillerierna?

Vad säger Systembolagets statistik?

Det är lätt att vara hypotetisk hemma på sin kammare så jag tog kontakt med Systembolagets pressavdelning för att få hjälp. Varje kvartal släpper Systembolaget försäljningsstatistik men den är bara uppdelad på ett fåtal varugrupper och där ingår inte gin. Det finns inte heller någon differentiering mellan vad som är svenskt och vad som är utländskt förutom svenskt och importerat starköl.

Så i princip är det omöjligt att veta exakt hur det går för svensk gin innan årsrapporten kommer.

Men jag fick väldigt fin hjälp av Systembolaget ❤️

Svensk gin ökar 27 % mot föregående år

När vi slår ihop försäljningsstatistiken för kvartal 1 och kvartal 2 2023 kan jag konstatera att postpandemin inte hunnit ikapp svensk gin. Försäljningen (inklusive moms) av svensk gin har ökat med rejäla 26,61 % i år jämfört med motsvarande period förra året. I kronor innebär det också en stor försäljningsökning via Systembolaget på 23,4 miljoner kronor.

År (Q1+Q2)Försäljning inkl. moms
202288 136 909
2023111 592 198
Källa: Systembolaget

Internationell gin ligger -5,62 % efter första halvåret 2023

Om vi räknar bort den svenska försäljningen från totalen kan vi få fram utvecklingen för den importerade internationella ginen och den talar sitt tydliga språk. Internationell gins försäljning på Systembolaget backar 5,62 % första halvåret 2023 vilket motsvarar ett tapp på 22,4 miljoner kronor.

År (Q1+Q2)Försäljning inkl. moms
2022398 800 669
2023376 397 776
Källa: Systembolaget

Totalt ökar ginförsäljningen i Sverige med 0,22 %

Spännande. 2022 var den svenska andelen av totalen 18,1 %. Hittills 2023 uppgår försäljningsandelen av svensk gin till 22,9 %. Det innebär att svensk gin har tagit ikapp nästan 5 % på den internationella. Totalt sett ökar ginförsäljningen i Sverige med 0,22 % eller lite drygt 1 miljon kronor.

År (Q1+Q2)Försäljning inkl. moms
2022486 937 578
2023487 989 974
Källa: Systembolaget

Vad betyder det här då?

Just nu efter första halvåret 2023 är det svensk gin som faktiskt står bakom att den totala ginförsäljningen fortfarande ökar något i Sverige. Det kan bero på många orsaker, bland annat kritiken mot och bojkotten av internationella varumärken som exporterar till det krigsförande Ryssland och att vi svenskar fortsätter att vara nyfika på och stötta våra inhemska producenter och varumärken. Sen går det här givetvis att gräva i oändlighet för det är fortfarande lite oklart vad som är svenskt eller inte enligt Systembolagets definitioner, men det får jag gräva i längre fram. Just nu tycker jag vi glädjer oss åt svensk gins framgång.

Presskontakt

Om du tillhör press/media och vill ha en initierad kommentar om läget så kan du kontakta mig, Joacim Lundin på ginpodden@gmail.com eller 0766378313. Använd och dela gärna siffrorna, men ange alltid mig som källa. Vi hörs!

Foto: Daniel Dahlgren

FÖRTYDLIGANDE

Jag har inget samarbete med Systembolaget och vill poängtera att beställning, köp och utlämning sker från/av/hos Systembolaget. Smakbeskrivning och bilder kommer från Systembolaget. Funderar du över dina alkoholvanor? Kolla in IQ!

Stötta mitt arbete!

Jag driver Ginpodden som ett hobbyprojekt och skriver alla artiklar helt ideellt. Gillar du vad jag gör får du gärna stötta mitt arbete med en gåva så att jag kan pröjsa för domäner och webbhotell. Oavsett, tack för att du läser och lyssnar. Du stöttar enklast via Swish eller PayPal.

TACK ❤️