DN intervjuar mig om svensk gin

Scrolla

Otroligt roligt och stolt när Alf Tumble intervjuar mig om svensk gin för Dagens Nyheter. En helsida i DN var absolut på min bucket list. Alf driver även framgångsrika podden ”Dela en flaska med Alf & Petter”.

Foto: Skärmdump från dn.se

Nu vill alla dricka svensk hantverksgin

I skuggan av den svenska ölboomen har hantverksgin gjort en liknande resa. Sedan 2018 har antalet svenska ginprodukter på Systembolaget mer än fyrdubblats.

Joacim Lundin, som ligger bakom Ginpodden och Ginkartan, har följt svensk gins utveckling på nära håll de senaste fem åren och tror att det vi ser bara är början.

Utomlands har boomen pågått i över tio år. I Sverige var det Hernö gin som drog igång allt och vann internationella priser, säger Joacim Lundin. Vi är fortfarande ganska små volymmässigt men det finns ett stort intresse både bland svenska och utländska konsumenter.

I dagsläget finns det cirka 100 svenska destillerier som tillverkar gin, men antalet ginprodukter på Systembolaget är över 300. De ”pannlösa” ginproducenterna hyr in sig hos befintliga destillerier.

I Ginpodden har Joacim Lundin pratat om gintrender och intervjuat tillverkare sedan starten 2020. Han anser att den mest påtagliga trenden det senaste året är intresset för den exklusiva hantverksgin som släpps tillfälligt på Systembolaget.

De limiterade släppen har blivit en stor grej för många, säger han. Exklusiva flaskor som släpps i små volymer lockar entusiaster och samlare. Internationellt är det många kändisar som släpper hantverksgin, det tror jag vi kommer se mer av även här.

Det görs också ansträngningar för att placera ginen i ett gastronomiskt perspektiv. Att matcha gincocktails med olika tilltugg har nästan blivit en sport, både hemma i köken och på landets gin-och-tonicfestivaler. Smakmässigt har ginen breddat sig på flera plan. Såväl fatlagrad som smaksatt gin breder ut sig allt mer och till sommaren har pink gin blivit en självklarhet för många.

Samarbeten över gränserna blir också allt vanligare, vilket till exempel kan innebära att en ginproducent använder druvdestillat från en vinbonde för att få en annan karaktär på sin dryck. Under och efter pandemin har även flera ölbryggerier börjat göra gin som sidoverksamhet, ofta i samarbete med något destilleri.

För att göra det enklare att besöka svenska gindestillerier skapade Joacim Lundin ginkartan.se. Här får man också en överskådlig bild av spridningen i landet.

Fördelningen är relativt jämn över hela landet. Det finns väldigt mycket i södra Sverige runt Malmö och Helsingborg och även i Norrland, säger Joacim Lundin och forsätter:

Runt Stockholm finns många varumärken, men inte lika många fysiska destillerier.

Han ser flera förklaringar till bredden och den starka utvecklingen:

Svensk gin blir bara bättre och bättre, mycket tack vare god lagkänsla inom det svenska gin-communityt där de mer etablerade tar ett stort ansvar i att hjälpa de nya destillerierna genom att bolla och bjuda på framgångar och fallgropar. Men det beror också på att det finns ett stort intresse bland konsumenterna, som bland annat diskuterar gin i olika forum på nätet.

Nyfiken? Joacim Lundin tipsar om fem sorters gin

Hernö Old Tom Gin
Sverige, Härnösand ● 355 kr ● Eko ● 50 cl ● SB 30048
Så len att den passar till allt. Något sötare och med tydlig enbärskaraktär.

Stockholms Bränneri Pink Gin
Sverige, Stockholm ● 318 kr ● Eko ● 50 cl ● SB 70583
Fräsch sommarklassiker med rabarber, rosor och druvskal. I samarbete med Wine Mechanics i Göteborg.

Hellström Dry Gin
Sverige, Gotland ● 385 kr ● Eko ● 50 cl ● SB 84029
Örtig smak med mycket fläder. Lite som en gotländsk blomsteräng.

Lydén Distillery Dry Gin
Sverige, Ljungby ● 299 kr ● Eko ● 50 cl ● SB 86424
Enbärstät med citrus, viss pepprighet och diskret sötma från lingon.

Lule Dry Gin
Sverige, Luleå ● 384 kr ● 50 cl ● SB 37309
Smakrik och spännande, med toner av åkerbär, vanilj och havtorn.

Statistik. Stor ökning av antalet sorter

Mellan 2018 och 2022 ökade antalet svenska ginprodukter på Systembolaget från 67 till 299 st.
Samtidigt ökade antalet internationella ginprodukter från 196 till 370 st.
Försäljningen i antal liter ökade från 74 319 till 340 153 liter.
Källa: Systembolaget

Stötta mitt arbete!

Jag driver Ginpodden som ett hobbyprojekt och skriver alla artiklar helt ideellt. Gillar du vad jag gör får du gärna stötta mitt arbete med en gåva så att jag kan pröjsa för domäner och webbhotell. Oavsett, tack för att du läser och lyssnar. Du stöttar enklast via Swish eller PayPal.

TACK ❤️