Intervjuad av The Spirits News

Scrolla

Jag hade äran att få bli intervjuad av Henrik Aflodal för The Spirits News om arbetet med Ginpodden.

Det svenska gin-undret har en helt egen podd

Kommunikatören Joacim Lundin har kastat sig in i svensk ginindustri och fångat en bransch på frammarsch genom Sveriges första renodlade podd om svenskt hantverksgin – “Ginpodden”. De senaste åren har nämligen svenskt gin växt till oanade höjder och Joacim Lundin intervjuar personerna bakom den enbärskryddade spritdrycken. Här får vi följa hans karriär och hans passion för historierna bakom destillerierna och det svenska gin-undret.

Joacim Lundin har en bakgrund inom kommunikation och har byggt en karriär kring människor och relationer inom både reklambranschen och detaljhandeln. Till meritlistan räknar han priset som “Årets bloggprojekt” genom plattformen Instaview där han intervjuade över hundra fotografer och influencers om deras drivkrafter och syn på digital marknadsföring.

Joacim Lundin har alltid uppskattat gin som bas till drinkar och cocktails men konstaterar att det fysiska utbudet på Systembolaget är betydligt mindre än det enorma internationella utbudet.

Det har dock skett en stor ökning i antalet inhemska produkter under senare år. 2017 fanns det nämligen endast 58 svenskproducerade gin i Systembolagets beställningssortiment jämfört med dagens 124 gin.

”Jag började gräva i Systembolagets beställningssortiment och förvånades över hur många svenska ginproducenter det fanns. Det ledde till att jag dök ännu djupare ned i officiell data från Systembolaget för att se förändringen över tid. Ju mer jag hittade desto mer nyfiken blev jag på personerna bakom alla destillerier och deras historier”

Joacim Lundin

Resultatet blev artikeln ”Allt om svensk gin” som är en sammanställning över alla svenska producenter och deras produkter. Artikeln har fått en fantastiskt stor spridning och växt i takt med att marknaden utvecklas.

– Det var tack vare den artikeln jag började lära känna och diskutera med en massa likasinnade människor i sociala medier och förundrades över att ingen hade tagit det ett steg till och skapat en renodlad podd om gin och framför allt svensk hantverksgin, fortsätter han entusiastiskt.

Joacim Lundin tog tillfället i akt och skapade “Ginpodden” där konceptet är att människorna bakom kopparpannorna gästar podden och berättar sin historia. En intressant aspekt är variationen av gäster då klientelet rymmer allt – från vd:ar och försäljningschefer till bartenders och kemiingenjörer.

I det första avsnittet möter vi Jon Hillgren, grundare av Hernö Gin, vilket Joacim Lundin beskriver som en klockren start eftersom ett så omtalat destilleri skulle fungera som en utmärkt dörröppnare för fler intervjuer:

– Jag har inget personligt favoritavsnitt utan förundras över hur olika allas historier är. Jag lär mig alltid något nytt och roligast är när det blir en dialog på riktigt och jag utmanas med frågor. Dock vill jag poängtera att jag är lekmannen, det är mina gäster som ska vara i fokus.

Han har varit lyhörd för vad folk faktiskt intresserar sig för och kan tänka sig att lyssna på. Han har frågat likasinnade om tips via sociala medier där han även fått gehör från många gin-entusiaster. Feedbacken från följare har varit avgörande.

Slutresultatet blev sedermera ginpodden som avhandlar ämnen som alkohollagstiftning, ansvar, smaker, gårdsförsäljning och internationella framgångar. Joacim Lundin menar att podden passar alla som har ett intresse för mat och dryck, vill bli inspirerade av modiga entreprenörer, gillar lokalproducerat och svenskt eller uppskattar storytelling.

Det är svårt att göra en intervju i dessa tider utan att beröra pandemin och på den frågan tillskriver Joacim Lundin faktiskt coronaviruset som en anledning till att podden skapades.

– Just nu kämpar många svenska företag och entreprenörer för att hålla sig flytande. Ginpodden är en kanal där de berättar om sina problem och lösningar gällande exempelvis pandemin eller utmaningen med svensk marknadsföringslag när man slåss på en internationell arena.

Den svenska framväxten av gin har flera förklaringar men framför allt följer den en stark internationell trend som är här för att stanna. Ytterligare förklaringar är gin-trenden är en fortsättning på intresset för mikrobryggerier som skapar hantverksöl samt svenskarnas vilja att handla lokalproducerat. Det svenska dryckesarvet är stort och akvavit och kryddat brännvin har exempelvis alltid varit en svensk variant av gin.

– Jag vill inspirera lyssnarna till att våga testa nytt och stötta våra svenska destillerier i dessa galna tider. Att följa sina drömmar, kliva ur komfortzonen, dricka mindre men bättre och samtidigt känna en stolthet för det svenska lokalproducerade dryckesarvet. Det blir ganska lätt alkoholromantik när man skapar en podd om gin, men jag är inte ute efter att lyfta alkoholen i sig utan berättelserna bakom, säger Joacim Lundin och mottot ”drick mindre men bättre” hänger med som en röd tråd genom hela intervjun.

Ginpoddens vision är att skapa ett tidsdokument och kanske ta podden vidare till video och jobba mer dokumentärt, konstaterar Joacim Lundin.

”Alla människor bär på en historia och målet är att fånga upp och skildra alla dessa berättelser på ett sätt som tilltalar lyssnaren”

Joacim Lundin

Text: Henrik Aflodal

Stötta mitt arbete!

Jag driver Ginpodden som ett hobbyprojekt och skriver alla artiklar helt ideellt. Gillar du vad jag gör får du gärna stötta mitt arbete med en gåva så att jag kan pröjsa för resor och webbhotell. Oavsett, tack för att du läser och lyssnar. Du stöttar enklast via Swish eller PayPal.

TACK ❤️