Download PDF

logotype_modohockey
Källa: Modohockey.se

Jag är Modoit och uppväxt i Örnsköldsvik. Då jag bor hundratalet mil ifrån min hemstad följer jag nyheterna på Allehandas webb eller app. De vanligaste frågeställningarna som jag möter i rubriker, ingresser och brödtexter är; Hur viktigt är Modo Hockey för Örnsköldsvik? Hur mycket ska Örnsköldsviks kommun stötta Modo Hockey? Vad är rätt och fel för invånarna?

Bakgrunden är att Modo Hockey brottas med ekonomiska problem. Säsongen 2010/2011 backade föreningen 5,245 miljoner, 2011/2012 gick man back 2,065 miljoner och senaste säsongen 2012/2013 backade man hela 5,694 miljoner Modos VD Anders Trollsås fick gå och Modos ordförande Tomas Byberg sa, redan innan säsongen 2013/2014 hunnit börja:

”Vi kan inte gå in med ett förlustår till. Nu krävs det att hela bygden står upp. Känner man för Modo ska man köpa årskort redan nu. Vi måste helt enkelt gå plus nästa år”.

Kunskapssatsningen Visit Västernorrland har tillsammans med HUI Research tagit fram en rapport, som presenteras i Allehanda, kallad ”Isidrotternas betydelse för Örnsköldsvik”. Där går det att läsa hur Modo Hockey fungerar som en dörröppnare i näringslivet, ger stadens invånare självförtroende och självkänsla och om NHL-återvändarnas vilja att investera i kommunen. Det man nämner främst är något som kallas turistkonsumtion eller pengar som kommer utifrån kommunens gränser, främst i samband med Modos matcher. Enligt beräkningarna drygt 41 miljoner säsongen 2011/2012 (kopplat till evenemang i Fjällräven Center). Utöver detta tillkommer den konsumtion som Örnsköldsviksborna själva står för i samband med matcherna. Om Modo inte funnits så hade Örnsköldsviksborna kunna använda dessa pengar för nöje på annan ort. Rapporten kan du läsa i sin helhet här.

Den liberale ledarskribenten Anders Rönmark skriver under rubriken Bort med tassarna från skattemedlen följande:

”Skattemedel ska inte, kan inte, får inte användas till att hjälpa bygdens hockeystolthet att köpa ännu en överbetald forward eller täcka upp för ett sponsoravtal som Modos säljare inte lyckats ro i hamn”.

Rönnmark är även säker på att bygden själva kommer att rädda Modo Hockeys ekonomi och att Örnsköldsviks kommun inte ska delta i räddningsarbetet.

Allehandas sportchef Pelle Hägglund ser på saken så här i sin krönika Nu är det upp till Modo, inte till publiken:

”Nu handlar det inte om att prata SM-guld inom en viss period, nu handlar det om att överleva, att se till att Modo Hockey även i framtiden har ett elitserielag, eller åtminstone en klubb som inte går i konkurs”.

Pelle skriver vidare:
”I en lång elitserie med hemmamatcher en till två gånger i veckan och digert tv-utbud och där Modo möter Växjö tre gånger på tisdagar i Fjällräven Center, tycker jag publiken verkligen har ställt upp. I det upptagningsområde Modo har går det inte att kräva så mycket mer… Klarar Modo ut den ekvationen (låg spelarbudget, unga talanger, långt slutspel, bra publiksiffror) kommer det här bli bra på sikt, men annars är jag rädd för att Modo snart spelar sina derbyn mot Björklöven och Timrå i allsvenskan”.

Fjällräven+Center+anv Källa: Fjällrävencenter.se

Allehanda skrev nyligen om Miljontapp genom stort publikbortfall. I och med att Modo Hockey haft nästan 1 000 färre åskådare per match än vad som är budgeterat ligger man redan efter med 1,2 miljoner kronor. Ledarskribenten Anders Rönmark riktar samtidigt ännu mer kritik mot Modo Hockey och hanteringen av hockeymuseet i ledaren Redovisa eller betala tillbaka. Rönmark döper händelsen till ”…historien om fyra försvunna miljoner” och avslutar med att ”det är nämligen skattebetalarna som står för notan och de förtjänar ett svar”. Anders Rönmark är den person som genomgående är mest kritisk mot alla turer med Modo och Örnsköldsviks Kommun. Samtidigt är han också en person som inte betalar någon skatt i Örnsköldsvik. Däremot har han en poäng, transparens är alltid rätt.

I en krönika författad samma kväll, kallad Tystnad säljer inte produkten, sällar sig Pelle Hägglund till samma skara som Anders Rönmark och vill se korten på bordet vad gäller de 4 miljonerna som Modo Hockey fått från Örnsköldsviks kommun för att förverkliga ett hockeymuseum. Pelle skriver också ”Det är klubbarna själva som ska skapa intresse runt sin produkt, det är inte medias uppgift”. Undertecknad undrar hur Allehanda skulle skapa intresse runt sin produkt om inte Modo fanns?

Under avdelningen ”Ordet fritt och Debatt” skriver signaturen Tommy P om Arenans betydelse för Örnsköldsvik:

”Under den tid arenan har funnits har vi utöver topphockeyn fått möjlighet att se ett flertal arrangemang som det bästa vårt land kan uppvisa, detta hade inte kunnat genomföras utan Fjällräven Center.”

Tommy P skriver också:
”Utöver ovan, kanske än viktigare, staden har fått ett bättre renommé, ökade intäkter för hotell, restauranger, affärer etcetera, vilket också bidrar till en aktivare stad som är nödvändigt för att locka hit spetskompetens till vårt näringsliv… Vi ser nu att Timrå kommun vill gå in och hyra arenan (Eon) som de en gång skänkte bort, allt för att rädda klubben (Timrå), visst kan det tyckas att man går för långt, när skolan och åldringsvården är eftersatt. Fjällräven Center har en betydligt större påverkan för Ö-vik än vad Eon arena har för Timrå om man tittar på den totala ekonomin”.

Så vad kan jag tillföra förutom att recitera Allehanda?

Statistik.

Jag har valt att granska de 12 lagen i SHL, deras snittpublik på hemmamatcherna, hittills säsongen 2013/2014, samt relationen mellan publiksiffran och tätortens/kommunens folkmängd för att se om det på så vis går att få fram hockeylagets betydelse för tätorten/kommunen. Jag vet att det här inte är någon exakt vetenskap men en fingervisning om hur intressant/viktigt hockeylaget, primärt Modo, är för stadens invånare.

shlstatsKälla: SHL.se

I Örnsköldsviks kommun bor det, enligt SCB:s senaste mätning från 2012, 54 953 invånare, och i tätorten Örnsköldsvik 28 991 (mätning från 2010). Snittpubliken på Modo Hockeys 6 hittills spelade hemmamatcher är 4 808. I min mätning bortser jag från Leksand och Örebro eftersom de är nya i SHL för säsongen och har nyhetens behag i seglen.

Åskådarandel beräknat på kommunernas/tätorternas befolkningsmängd:
minastatsKälla: Uträkning och sammanställning av Joacim Lundin

Det må vara en förenkling av verkligheten (statistiken för AIK stämmer inte men SCB kan inte avgränsa om flera tätorter ligger intill varandra) men baserat på de variabler jag nämnde ovan så är det tydligt att Modo Hockey betyder mycket för Örnsköldsvik. Kanske mer än vad ett hockeylag gör för övriga städer. Modo Hockeys betydelse för Örnsköldsvik är ofrånkomligt stor. Kanske större än för någon annan hockeystads befolkning. Jag är fullt medveten om att andra parametrar som intressen, inkomster och åldersfördelning kan skilja sig åt mellan städerna.

Det alla har gemensamt är ett hemmalag i SHL och hockeyintresserade invånare.

Där är svaret på hur viktigt Modo Hockey är för Örnsköldsvik. Hur mycket ska då Örnsköldsviks kommun stötta Modo Hockey och vad är rätt och fel för invånarna? Det är inget som jag som utomstående kan svara på men jag antar att svaret finns i Örnsköldsviks kommuns självrannsakan och på invånarnas valsedel.

Jag tycker att Modo är ett marknadsföringsmonster som för gott med sig. Örnsköldsvik utan Modo Hockey är inte Örnsköldsvik. Min uppmaning till Örnsköldsviks kommun är att det borde göras en rapport inom ramarna för Världsklass 2015 med uppdraget att utröna hur Örnsköldsviksborna ställer sig till hockeylaget och hur långt invånarna är villiga att kommunen ska gå för att behålla Modo Hockey. Trots allt så tror ju Anders Rönmark att bygden själva kommer att rädda Modo Hockeys ekonomi.

När jag läser om Världsklass 2015 står det: ”Den avgörande utmaningen ser vi ligger i att skapa en miljö som är så attraktiv att vi får befolkningsökning i åldrarna 20-35”. Är man det utan Modo Hockey? En annan aspekt är Kulturindex som Fastighetsägarna skapar tillsammans med SOM-institutet. Örnsköldsvik är den, av Sveriges 34 största städer, där invånarna är minst kulturella. De faktorer som undersöks påverkar hur attraktiv en stad är att bo i utifrån ett kulturperspektiv. Trenden pekar på att svenskarna generellt hellre går på evenemang live än på exempelvis bio. Det finns också ett tydligt samband mellan ökad tillväxt och kulturvanor. Rudolf Antoni, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna och en av rapportförfattarna säger: ”Jag skulle säga att det är kulturen som är den faktorn. Det innebär att om du vill ha en positiv tillväxt i kommunen så kan du inte göra det utan att samtidigt se till att kulturen utvecklas”.

Örnsköldsvik ligger sämst till enligt Kulturindex. Samma Örnsköldsvik som har högst åskådarandel beräknat på kommunernas/tätorternas befolkningsmängd när det gäller respektive stads hockeylags hemmamatcher.

Ringer det några klockor?

I Örnsköldsvik är hockey kultur.

  • Mads

    Oerhört bra skrivet!

    • joacimlundin

      Tack så mycket Mads, det gör mig glad att du tycker.

  • Marcus

    Så bra skrivet och allt stämmer!

    • joacimlundin

      Tack Marcus, jag är glad att du uppskattar den!

  • Wikegård

    Finns väl inget annat att göra än att gå på hockey…

    • joacimlundin

      Det är möjligt men vilket nöje sen 🙂

  • Edvin

    En intressant läsning och bra skrivet.

    • joacimlundin

      Tack så mycket Edvin, kul att du gillar den och att du kommenterar.

  • Annika

    Grymt bra skriven text, visar precis det jag alltid säger. I Övik lever, andas och är man hockey. The heart of hockey betyder precis vad det säger. MoDo hockey är en stor del av Övik, inte för att det måste vara så utan för att människor väljer att stå upp för sitt lag.

    • joacimlundin

      Tack för dina fina ord Annika och din analys. Jag tror också att någonstans får man välja och i Örnsköldsvik väljer många att stå upp för sitt lag.

  • Pingback: Tack | Fotograf Joacim Lundin | Foto | Familj | Appar och Teknik()

  • Klas Nordin

    Jag tycker det är absurt att staden ska använda en massa pengar för att ha ett topplag i hockey. Visst är det kul att det finns intrese och kul med framgånger. Men anledningen till att det pratas om att ”rädda” laget är att man använder pengar man inte har – för att nå särskilda resultat. I vårt samhälle har vi fått för oss att det är viktigt att konkurrera med varandra. Vi är blinda för att vi är en familj på denna planet. Desto mer korkade vi och andra städer är desto djupare sågar vi i grenarna vi sitter på för att hålla oss kvar i toppen. Ifall laget är viktigt för staden så ska det också drivas på ett sunt sätt – med goda moraliska värderingar och utan att ta risker ekonomiskt. Vilken slags förebild är föreningen annars för samhället? Är hockey inte roligt längre om man inte tillhör de bästa? Kan alla lag tillhöra de bästa? Kan vi fortfarande se värdet i själva spelet, samhörigheten, leken? Eller handlar allting om placeringar och pengar?

    Halva stan´ käkar piller för lugnet och sömnen – är det elit-hockeylaget vi behöver rädda?

    • joacimlundin

      Varför är det absurt? Det viktigaste i en demokrati måste vara att se på vad merparten efterfrågar och därefter fattas beslut åt majoritetsriktningen. Utan placeringar och pengar går det inte att se värdet i själva spelet, samhörigheten och leken, av den enkla anledningen att det inte kommer finnas några pengar att göra det.

  • Pingback: Upprörd över Salmelas beslut? Knappast.()

  • Pingback: Modo Hockey in i framtiden | Fotograf Joacim Lundin | Foto | Familj | Appar och Teknik()