Affärsutveckling för streamingtjänster

Scroll this

Jobbar du på någon av de stora streamingjättarna och ligger sömnlös över hur många användare som säger upp sina abonnemang så snart de sett färdigt sin favoritserie?

Jag har lösningen.

Följande är ett exempel direkt hämtat ur mitt liv. När Disney+ lanserades i Sverige häromdagen såg jag fram emot att kunna klämma hela första säsongen av The Mandalorian. Det är ju den första tv-serien som utspelar sig i samma universum som Star Wars och som inte är animerad.

Men vid start hade Disney+ bara levererat två fjösiga avsnitt trots att säsong 2 snart är här. Snacka om att jag blev en missnöjd kund. Visst de har samlat allt som Disney gjort inklusive katalogerna från köpen av Marvel och Star Wars men i ärlighetens namn, man har ju sett ALLT.

Jag köpte ett år Disney+ till det rabatterade priset av 590 spänn för att i princip bara kunna klämma The Mandalorian och det är här min idé kommer in.

Om en kund har köpt din tjänst för ett år framåt, låt kunden binge-watcha (serietitta). Du behöver inte längre vara rädd för att kunden säger upp abonnemanget när den sett sin favoritserie om den redan har bundit upp sig på din tjänst 12 månader framöver.

Kortfattat.

Tänk om alla streamingtjänster kunde erbjuda oss konsumenter möjligheten att köpa deras tjänst för ett helt år? Snacka om potentialen i en win-win. Streamingtjänsterna behöver inte oroa sig för att kunderna bangar ur efter ett par månaders sträcktittande och det räcker att de rabatterar med en månad på köpet (Lex Disney+). I utbyte får konsumenterna som väljer att köpa in sig för ett helt år tillgång till alla avsnitt av en serie omgående. Den som vill köra månadsvis får känna sig som människor i allmänhet gjorde på stenåldern när tv-tablåerna regerade över våra vardagsrum och kalendrar. Försummade.

Fördelen för streamingtjänsten blir då att den både får en kund som skriver upp sig för helt ett år och en kund som får ett mervärde i form av direkt tillgång till alla nya serier. Det kommer givetvis få fler hoppjerkor att köpa in sig för ett år och på så vis säkra streamingtjänstens affär genom att göra antalet prenumeranter mer statiskt och förutsägbart samtidigt som reklamen inte behöver riktas mot befintliga kunder.

En lika enkel som genialisk idé, helt gratis.

Vad säger Netflix, Viaplay, HBO Nordic, Disney+, Amazon Prime m.fl. om detta tro?

I have a stream!

Tags: / Category: TV

Submit a comment

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.